Seminaarit > Whitwell: Terapeuttinen lasten ja nuorten hoito
5.-6.5.2011: Terapeuttinen lasten ja nuorten hoito
Seminaari, Valkoinen Sali, Helsinki 5.-6.5.2011
Terapeuttinen lasten ja nuorten hoito
Terapeuttisen ympäristön luominen kiintymyshäiriöistä kärsiville lapsille ja nuorille
John Whitwell, UK
Tämä on ensimmäinen PT-Kustannuksen kahdesta 10-vuotisjuhlaseminaarista. Toinen on Tampereella 3.-4.10.2011, jolloin luennoitsijana on Dr. Daniel Hughes. Ensimmäinen seminaari keskittyy kiintymystraumoista kärsivien lasten ja nuorten terapeuttiseen hoitoon. Painopistealue on vaikeissa häiriöissä ja jo huostaan otetuissa lapsissa ja nuorissa – heissä, joiden hoito on kaikkein haasteellisinta kotona, päivähoidossa, koulussa, sijaishoidossa ja eri hoitoinstansseissa. Kyseessä on kahden päivän täsmäkoulutus lastensuojeluun ja sijaishoitoon!
Kohderyhmänä on kiintymystraumoista kärsivien lasten ja nuorten kanssa suoraan tai välillisesti työskentelevät henkilöt sijaishoidossa, lastensuojelussa, perheneuvoloissa, psykiatrisessa hoidossa; erityistyöntekijät koulussa ja päivähoidossa, oppilaitosten ja yliopistojen opettajat ja tutkijat, jotka ovat keskeisessä asemassa opetettaessa sitä, miten auttaa kaikkein turvattominta asiakasryhmää. Lisäksi myös muut traumatisoituneiden lasten ja nuorten hoidosta kiinnostuneet henkilöt.
Tavoitteena on ymmärryksen ja ammattitaidon lisääminen niin perustasolla kuin erityistasollakin ja sitä kautta myös työntekijän jaksamisen tukeminen. Miten huomioida elämässään monella tavoin petettyjen lasten ja nuorten erityistarpeet? Mitkä ovat terapeuttisen hoitavan arjen perusperiaatteet ja mahdollisuudet? Mitä odotetaan ihmissuhteilta, joissa lapset ja nuoret elävät arkeaan? Mitä odotetaan henkilöiltä, jotka heidän elämässään ovat keskeisellä sijalla? Ilman heitä lasten ja nuorten kuntoutumismahdollisuudet ovat olemattomat, koska hoidettaessa ihmissuhdetraumasta kärsiviä lapsia ja nuoria, kaikkein tärkeimmät ihmiset ovat niitä, jotka hoitavat näitä lapsia päivittäin ts. sijaisvanhemmat ja –hoitajat.
Ohjelma
To 5.5.2011 | Mikä tekee hoidosta terapeuttista?
| 8.30–9.15 | Ilmoittautuminen ja kahvi |
| 9.15–9.45 | Avaus Pirjo Tuovila, Kehityksen ja kasvatuksen erikoispsykologi, PsL |
| 9.45–10.45 | Katsaus terapeuttisen hoidon historiaan John Whitwell |
| 10.45–11.00 | Tauko |
| 11.00–12.00 | Emotionaalisen suhteen merkittävyys |
| 12.00–13.00 | Lounas |
| 13.00–14.30 | Miltä terapeuttinen hoito näyttää käytännössä? – perhehoidossa – laitoshoidossa |
| 14.30–15.00 | Tauko |
| 15.00–16.30 | Edellinen aihe jatkuu Keskustelu |
Pe 6.5.2011 | Muita näkökohtia ja kannattelevan ympäristön merkitys terapeuttisessa hoidossa
| 8.30–9.30 | Miten erityispäivähoito/-koulu rakennetaan terapeuttisemmaksi? John Whitwell |
| 9.30–10.00 | Tauko |
| 10.00–11.15 | Ruoan emotionaalinen merkitys |
| 11.15–12.15 | Lounas |
| 12.15–13.30 | Miten organisationaaliset ja ryhmädynaamiset ilmiöt tukevat tai estävät terapeuttista tehtävää? |
| 13.30–14.00 | Kahvi |
| 14.00–15.15 | Edellinen aihe jatkuu Keskustelu |
| 15.15–15.30 | Lopetus |
Erinomaisesta tulkkauksesta huolehtii Kimmo Absetz.